Ai te teette ilmastotekoja – en tiennytkään!

Suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa ollaan hyvin valveutuneita ja vastuullisia. Kierrättäminen, uusiutuva energia ja erilaiset ilmastokompensaatiotoimenpiteet ovat arkipäivää siinä missä aamukahvipalaveritkin. Mutta kuinka moni osaa kertoa omasta vastuullisuudestaan ja hyvistä teoistaan? Se onkin toinen juttu.

Vierailin jonkin aikaa sitten pakkausalan yrityksessä, jonka missiona oli tehdä asiakkaille kustomoituja pahvipakkauksia. Yrityksen sloganissa oli sana vastuullisuus ja kotisivuilla kerrottiin tuottajavastuusta ja laadukkaasta valmistuksesta. Mutta missään ei kerrottu niitä asioita, jotka kuulin vierailuni aikana. Siitä, että yritykselle ympäristöasiat ja vastuullisuus ovat sisäänrakennettua, vähän kuin äidinmaidossa saatuja arvoja.

Heidän käyttämänsä materiaali on kotimaista, painovärit ympäristöystävällisiä ja vesiliukoisia, energiana käytetään vain uusiutuvaa energiaa ja kaiken päälle yritys istuttaa metsää kuluttamansa puumäärän verran. Aikamoista sanoisin.

Mutta siis näistä mistään ei pidetty missään foorumissa sen kummempaa meteliä. Metsässä kaatui puita ja uusia puita istutettiin tilalle, mutta kukaan ei ollut näkemässä ei kuulemassa. Tapahtuiko sitä siis ollenkaan?

Kissan hännän nostamisesta alkaa hyvän kierre

Yrityksen arvoista ja vastuullisuudesta viestiminen ei ole pelkästään oman hännän nostamista. Toki silläkin on oma arvonsa, se palvelee erityisesti sitä asiakaskuntaa, joka haluaa myös toimia vastuullisesti. Kun asiakas tietää, hän osaa tehdä oikeita päätöksiä.

Vastuullisuudesta viestiminen ja oman arvomaailman avaaminen kaikille nähtäväksi aiheuttaa positiivista painetta myös muissa toimijoissa. Se mikä vielä muutama vuosi sitten oli minoriteettia, on tänä päivänä majoriteettia. Mitä useampi yritys toimii vastuullisesti ja kertoo siitä avoimesti muille, sitä useampi yritys alkaa tehdä niin. Sillä kukaan ei halua olla epäympäristöystävällinen ja vastuuton.

Ja niille asiakkaille, jotka eivät vielä tiedosta vastuullisuuden arvoa, pitää avata se mahdollisimman selkeästi ja ymmärrettävästi. Asiakas voi ostaa jotain vain siksi, että hän on aina tehnyt niin tai koska hän ei tiedä muista vaihtoehdoista. Ehkä hän kuitenkin olisi valmis ostamaan jotain vastuullisempaa?

Hosumalla syntyy vain sutta ja toisto on pelkästään hyve

Yritys on ympäristöystävällinen ja vastuullinen, kun se tekee oikeita rehellisiä tekoja ja valintoja. Ympäristöystävällinen ja vastuullinen imago syntyy kuitenkin vain johdonmukaisella ja säännöllisellä viestinnällä. Asiat, jotka ovat yritykselle arkipäivää, vaativat toistoa, toistoa ja toistoa, ennen kuin se ymmärretään myös asiakaskunnassa.

Liian usein kuvitellaan, että viesti menee perille, jos se on kirjoitettu auki kotisivuilla ja kun siitä on tehty kaksi kertaa postaus LinkedINiin ja Facebookiin. Vaikka asiakas on kuningas, asiakas on myös laiska ja ”tyhmä”. Vain todella valveutuneet asiakkaat jaksavat nähdä niin paljon vaivaa, että kaivavat itse yrityksen arvot informaation suosta.

Siksi halutut viestit pitää viedä asiakkaan silmiin, korviin ja suuhun yhä uudestaan ja uudestaan. Vasta silloin, kun itsestä tuntuu, että viestintä on mennyt jankkaamiseksi, voi odottaa vastaanottajien heräävän. Ja siis vasta heräävän.

Terävän kynän lisäksi tarvitaan siis pitkää pinnaa ja johdonmukaisuutta.

Olkoon vastuullisuus kanssasi kaikessa mitä teet ja kaikessa mitä viestit. Vain niin pelastuu maailma ja sen ihmiset.

Ja sama uudelleen.

Ja uudelleen.

 

Mainossatama on mainostoimisto, joka ottaa asiakkaan omaksi ja pitää hyvänä. Koska hyvä näkyy kauas.

Mainossataman missiona on tehdä sinun tavoitteesi todeksi ja auttaa sinua menestymään. Olemme mukana katsomassa yhteiseen suuntaan ja tekemässä suuntaviittoja sinne pääsemiseksi. Me uskomme läpinäkyvän, rehellisen, avoimen, jatkuvan, johdonmukaisen, hauskan, tunteita herättävän ja muistiin jäävän viestinnän voimaan.

www.mainossatama.fi

www.facebook.com/mainossatama/

www.linkedin.com/company/mainossatamaoy

https://www.linkedin.com/in/johannatalikainen/

Kirjoittaja

Johanna Talikainen

Kirjoittaja on forssalaisen mainostoimiston viestintäasiantuntija ja yrittäjä. Brändistrategian lisäksi Johannan käsissä kirkastuvat tarvittaessa niin yrityksen missio sekä toimenpiteet, joilla asetettuihin tavoitteisiin päästään. Hän tekee päivittäin työtä asiakasyritysten imagon ja julkisuuskuvan parantamiseksi ja ymmärtää loistavasti eri toimialojen haasteita ja jatkuvasti muuttuvaa yhteiskuntaamme.

Lue myös

Translate »