“Pidetään pää pilvissä, mutta jalat tiukasti maassa.”

Jospak Oy voitti FRUSHin pitchkilpailun vuonna 2018. Haastattelimme Jospakin myynti- ja markkinointijohtaja Tarja Heikkilää ja kysyimme, mitä Jospakille kuuluu nyt.

 

Jospak perustettiin vuonna 2014. Mistä kaikki lähti ja mitä on tapahtunut lähes seitsemässä vuodessa?

Jospak Oy perustettiin vuonna 2014, jolloin perustaja Jouni Suokas käynnisti pari vuotta kestäneen ideointi vaiheen. Vuonna 2016, jolloin myös itse sain mahdollisuuden lähteä mukaan Jospakin matkaan, käynnistimme pilottivaiheen toiminnat Forssassa ja jatkoimme konseptikehitystä, tuotteen testausta sekä teknologiakehitystä yhteistyössä potentiaalisten asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Vuoden 2018 keväällä lanseerasimme tuotteen markkinoille ensin kotimaassa kahden ensimmäisen referenssiasiakkaan kanssa, ja siitä olemme laajentaneet asiakaskantaa ja toimintaa. Tänä päivänä toimitamme myös vientimarkkinoille hyvin merkittävissä määrin.

Jospak on palkittu useamman kerran kestävästä innovaatiostaan. Mikä merkitys sillä on ollut yrityksen menestykselle?

Kansainvälisillä tunnustuksilla on ollut todella iso merkitys meille. Voitimme vuonna 2018 pohjoismaisen ScanStar-palkinnon, mikä antoi meille mahdollisuuden osallistua myös World Packaging Organizationin järjestämään WorldStar-kilpailuun. Siellä meille tulikin tuplajättipotti, kun voitimme sekä elintarvikepakkaus-kategoriasta, sekä myöskin aivan ainutlaatuisen kestävän kehityksen palkinnon. Palkinnot ovat tietenkin auttaneet lisäämään yrityksen tunnettuutta, uskottavuutta ja näkyvyyttä. Eli niillä on tosi iso merkitys aloittavalle yritykselle ihan kansainvälisessä globaalissakin mittakaavassa.

Menestyksen lisäksi yritysten ja startuppien toimintaan liittyy myös haasteita. Millaisia haasteita Jospakilla on ollut ja miten niistä on selvitty?

Toki kun ihan ideasta ollaan lähdetty liikkeelle ja ensimmäiset vuokamallit on käsin rakennettu, niin teollisen mittakaavan toimintaan pääseminen sekä se, että meidät hyväksytään toimittajiksi elintarviketeollisuuden isoille ja tunnetuille brändin omistajille on vaatinut paljon tuotekehitystä. Kehitykseen sisältyy haasteita ja sitten taas onnistumisia, joita meilläkin on matkan varrella ollut useita. Oleellinen osa kehitystyötämme on teknologia menetelmäkehitys. Vuokien valmistamiseen tarvittavia koneita ei voi ostaa valmiina, vaan nekin ovat meidän oman suunnittelutyömme tulosta, niin siinä meillä on pitkä kehityskulku. Olemme rakentaneet erilaisia protokoneita, joista on otettu aina opiksi, ja kehitetty seuraavista koneista entistä parempia, luotettavimpia ja tehokkaampia. Kun olemme tehneet menetelmä konseptikehitystä tiiviisti yhteistyössä asiakkaidemme kanssa, olemme saaneet paljon arvokasta palautetta ja ideoita jatkokehitykseen. Niitä on pyritty mahdollisuuksien mukaan huomioimaan tässä kokonaisuudessa.

Millaiset tulevaisuuden näkymät Jospakilla on nyt? Mitä Jospakilta nähdään seuraavaksi?

Tulevaisuuden näkymät ovat erittäin hyvät. Ensinnäkin toimiala, jossa Jospak toimii, on globaali, kasvava pakkausmarkkina. Myös lainsäädännön puolelta on tulossa vaatimuksia elintarvikepakkauksiin liittyen. Halutaan entistä enemmän kierrätettäviä pakkausratkaisuja, pyritään siirtymään fossiilisista muovisista pakkausratkaisuista uusiutuviin, kuitupohjaisiin materiaaleihin. Markkinoilla on nähdäkseni valtava tarve [uusiutuville pakkausratkaisuille] tällä hetkellä. Tässä valossa näen Jospakin tulevaisuuden oikein positiivisena. Meillä on kunnianhimoiset kasvusuunnitelmat kansainvälisille markkinoille ja sitä olemme työstäneet viime vuoden aikana. Vuonna 2021 tarkoituksenamme on laajentaa toimintaa, jotta voimme vastata kasvavaan globaaliin kysyntään.

Jospak on muiden palkintojen lisäksi voittanut FRUSHin pitchkilpailun vuonna 2018. Minkälaisia vinkkejä antaisit vuoden 2021 kilpailuun osallistujille?

Itse kilpailutilanteessa on erittäin tärkeää, että pystyy esittämään ja viestimään oman liiketoimintaidean tai innovaation selkeästi. Potentiaaliselle asiakaskunnalle pitää pystyä tuomaan esille, mikä on ratkaisun value proposition. Mikä on idean unique selling point, joka tekee siitä paremman kuin kilpailevat ratkaisut? On myös tärkeää tuoda tiimi esille. Minkälaista osaamista tiimistä löytyy ja mitkä ovat tiimin vahvuudet, minkä varaan toimintaa ja kasvua rakennetaan. Myös kasvusuunnitelma, sekä kaikkeen käytännön tekemiseen liittyvät toimenpiteet ja tietysti myös rahoitussuunnitelma pitää pystyä viestimään. Aloittavalle yritykselle sanoisin, että on ensisijaisen tärkeää tehdä kotiläksyt huolella. Ja kun tuodaan uutta ratkaisua tai innovaatiota markkinoille, kannattaa alkuvaiheessa panostaa joko tuotteen tai yrityksen brändäykseen erityisesti nettisivuilla, koska sidosryhmät katsovat niitä ensin. Kaikilla startupeilla on erilaisia vaiheita ja välillä tulee mokia, mutta tärkeää on, että virheistä opitaan nopeasti ja niistä mennään eteenpäin. Minun motoksi on tullut Jospakin tarinan aikana: ”Pidetään pää pilvissä, mutta jalat tiukasti maassa.”

Kirjoittaja
Tarja Heikkilä

Myynti- ja markkinointijohtaja Jospak Oy

Lue myös

Translate »